• از امروز این تیپ به شرکت شما می آید
  • صورتهای مالی اساسی با یادداشتهای توضیحی، گزارشات متنوع، خروجی به اکسل منظم، سرعت بالای دریافت گزارشات، توسعه و بروز رسانی دائمی
  • با ما تماس بگیرید

امور مالی و سیستم مالی چیست؟


امور مالی و سیستم مالی چیست؟

 

حسابداری حرفه و یا فرآیندی است که وظیفه ثبت رویدادهای مالی، دسته بندی، خلاصه سازی و طبقه بندی حساب ها را دارد که خروجی آن گزارشات متنوع حسابداری و مهم ترین و حیاتی ترین آن، صورت های مالی مقایسه ای با یادداشت های توضیحی است. از حسابداری مالی گرفته تا حسابداری بازرگانی، مالیاتی و مدیریت، همگی در نهایت با ارائه اطلاعات مالی (گزارشات) به مدیریت و اعضای هیئت مدیره و سایر استفاده کنندگان کمک شایان و غیر قابل انکاری برای کنترل هزینه ها و افزایش درآمدها می کند. هر شخص حقیقی یا حقوقی، که دارای حرفه و کار تجاری است، دارای یک سیستم مالی می باشد. بدین شکل که در هنگام فعالیت تجاری خود هر روز مبالغی را به صورت پول، سند یا کالا دریافت و یا پرداخت نموده و در نرم افزار مالی خود ثبت می کند که تمام این ها جزو برنامه امور مالی یا سیستم امور مالی به حساب می آید.

امور مالی چیست؟

امور مالی (Finance) یک اصطلاح وسیع از نظر معنا می باشد. اما به طور کلی وقتی در مورد امور مالی بحث می شود، هدف ما نحوه مدیریت منابع و معارف مالی و داشتن ساختار منظم برای عملیات موثر بر وجوه نقد یک شرکت می باشد.

اشخاص در امور مالی، داشته های مالی خود را ایجاد و در مورد انواع دارایی ها و در برخی مواقع در مورد اعتبارات و تسهیلات بانک و سرمایه گذاری و سایر امور خود که بر جزئیات نقدی شرکت (به عبارت دیگر اندوخته های پولی) تاثیر داشته باشد، مطالعه و تصمیم گیری می کنند.

امور مالی و سیستم مالی

انواع امور مالی:

به طور کلی امور مالی به انواع زیر تقسیم بندی می شود.

1. امور مالی شخصی و خانگی (اشخاص حقیقی): همانطور که از عنوان آن مشخص است این مورد مربوط به امور مالی فرد یا خانواده می باشد. فرد مسئول، باید برنامه ای از میزان درآمد فعلی، میزان هزینه های فعلی، میزان پس انداز، برنامه هزینه های مربوط به دوران بازنشستگی، سرمایه گذاری و اهداف بلند مدت خود و خانواده خود را داشته باشد. برنامه ریزی برای امور مالی موجب می شود تا منابع مالی از بین نرفته و خانواده دچار بحران مالی نشود.

2. امور مالی شرکتی (اشخاص حقوقی): یک شخصیت حقوقی مانند شرکت، بایستی با دقت فراوان سیستم مالی خود را مدیریت نماید. اشخاص حقوقی در سیستم مالی خود نظارت و تمرکز بیشتری روی عملکرد مالی سازمان خود دارند و همچنین با مسایلی همچون صورت سود و زیان، مالیات، ثبت اسناد، حسابداری مواجه میباشند.

3. امور مالی دولتی: مدیریت امور مالی دولتی مربوط به سیاست های مالیاتی، هزینه ها، بودجه ریزی ها، بدهی ها و نحوه محاسبات آنها می باشد. نحوه پرداخت خدمات مالی به مردم، نظارت و تخصیص منابع و بودجه، توزیع درآمد و تثبیت کردن وضعیت اقتصادی و از وظایف مهم این سیستم مالی می باشد.

 

سیستم مالی یا نظام مالی چیست؟

سیستم مالی به سه مورد جهانی، منطقه ای و شرکتی تقسیم می گردد.

سیستم مالی جهانی، اساساً یک نظام منطقه‌ ای بزرگ است که شامل همه نهادهای مالی، مؤسسات مالی و وام دهندگان و وام گیرندگان در مقیاس جهانی می ‌شود.

سیستم مالی منطقه ای، نظامی است که وام دهندگان و وام گیرندگان را قادر می‌سازد تا منابع خود را با یکدیگر معاوضه کنند.

سیستم مالی شرکتی، سیستمی است که مجموعه ای از روش های پیاده سازی شده فعالیت های مالی شرکت را دنبال می نماید.

در این مقاله بحث در مورد سیستم مالی منطقه ای و جهانی از حوصله خارج می باشد، پس به طراحی سیستم مالی شرکتی می پردازیم. سیستم مالی شرکتی، شامل معیارهای حسابداری، برنامه‌های درآمدی و هزینه ای، حقوق و مزایا و تائید ترازنامه شرکت می باشد.

امور مالی و سیستم مالی

 

هدف از طراحی سیستم مالی

هدف از طراحی سیستم های مالی، ارائه اطلاعات و ارقام دقیق، استخراج داده های مستند، پردازش مناسب و به مدیران جهت گرفتن تصمیمات درست و برنامه ریزی مناسب در راستای اهداف شرکت یا سازمان می باشد.

طراحی سیستم مالی

یکی از مهم ترین سیستم های موجود و مورد نیاز هر سازمان و شرکت یا موسسه، سیستم مالی می باشد. با استفاده از طراحی دقیق، هوشمندانه و صحیح سیستم مالی و در راستای اهداف سازمانی می توان به برنامه ریزی، توسعه و گسترش سازمان کمک شایانی نمود.

 

برای طراحی سیستم مالی مراحل زیر را باید پیش گرفت:

الف) طراحی سیستم مالی بصورت دستی

1. انجام عملیات شناخت به منظور ایجاد امکان طراحی بخش های مختلف نظام و تعیین مراکز مختلف.

2. طراحی فهرست حساب ها و کدینگ حساب ها (کل، معین، تفضیلی و مرکز هزینه)، روش ثبت حسابداری و تعریف حسابها.

3. طراحی بودجه عملیاتی، نقدی و سرمایه ای.

4. طراحی روش های گردش عملیات شامل عملیات مالی.

5. طراحی سیستم بهای تمام شده.

6. طراحی روش های گردش عملیات حقوق و دستمزد.

7. طراحی گزارشات مدیریت.

8. بررسی عملیات های مالی مورد نیاز شرکت.

ب) تهیه، نصب و اجرای سیستم های مکانیزه در طراحی سیستم مالی.

استقرار سیستم های مکانیزه (نرم افزار مالی) پس از طراحی نظام مالی به صورت دستی و با توجه به مطالعات صورت گرفته (که در بالا توضیح داده شد) که بتواند نظام مالی طراحی شده را به نحو احسن اجرا نماید.

برخی از نرم افزارها توانایی طراحی سیستم و نظام مالی را دارا می باشند که باید هنگام ساماندهی و تهیه نرم افزار به این مسئله دقت نمود.

 

در آخر نکات مهمی که در طراحی سیستم مالی باید در نظر بگیرید.

1. توانایی و انعطاف نرم افزار در پیاده سازی و اجرای سیستم مالی.

2.تهیه مشخصات نرم افزار حسابداری مناسب و نیروی متخصص لازم برای طراحی سیستم مالی مورد نیاز.

3. تعیین دقیق مشخصات سیستم با توجه به داده های داخلی و خارجی و پایگاه کنترل داده ها.

4. آموزش نیروی انسانی متخصص.

5. جایگزینی سیستم نوین مالی با سیستم قبلی.

6. ارزیابی نتایج عملکرد سیستم جدید.

نام نویسنده :مدیر سایت
آیا این نوشته را دوست داشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Captcha

دیدگاه ها

مقالات مشابه